Sunday 23 February 2014

Ciri-ciri arnab dijangkiti kurap

Penyakit kurap merupakan antara penyakit yang paling popular menyerang arnab. Sayasukaranab juga tidak terkecuali daripada mengalami masalah ini ketika awal-awal memelihara Tyra dan Giorgio. Hal ini boleh disebabkan oleh keadaan persekitaran sangkar yang kurang kondusif dan tercemar, hidup dalam kelompok arnab yang telah dijangkiti kurap mahupun bawaan induk. Bagi pencinta arnab amatur seperti sayasukaarnab, jalan termudah untuk merawat kurap ini ialah dengan berkunjung ke klinik haiwan yang berdekatan. Tetapi dengan cara ini kos yang tinggi diperlukan kerana setiap kali rawatan bersama vet memerlukan kita untuk membayar kos ubat-ubatan berserta konsultansi. Hal ini pastinya merunsingkan penternak arnab secara besar-besaran, bayangkanlah kos yang diperlukan untuk rawatan kurap bagi kuantiti arnab yang melebihi 20 ekor, sudah tentu tinggi!

Lantaran itu, resolusi yang telah diamalkan sayasukaarnab ialah dengan melakukan rawatan sendiri. Paling utama, kenali dahulu penyakit arnab anda, adakah your beloved rabbit dijangkiti penyakit kurap mahupun penyakit yang lain? Seterusnya, adakah arnab anda mempunyai alergi terhadap sebarang ubat-ubatan kimia? Menerusi pengalaman terdahulu sayasukaarnab, apabila arnab kesayangan anda dijangkiti Cheyletiella parasitovorax atau lebih dikenali sebagai kurap iaitu hama yang menjangkiti bahagian kulit badan dan telinga arnab anda, maka ciri-ciri jelas yang dapat dilihat ialah seperti berikut :

1.     Kehilangan bulu dibahagian tertentu anggota tubuh arnab. Biasanya kehilangan bulu ini sehingga menampakkan kulit arnab. Kerap berlaku dibelakang tengkuk, kaki, bahagian bawah badan dan telinga arnab (tetapi sila bezakan terlebih dahulu samada arnab sedang mengalami molting atau dijangkiti kurap).

kehilangan bulu dibahagian tengkuk antara tanda-tanda awal arnab anda dijangkiti kurap...

2.   Wujudnya kupingan/kerak dibahagian permukaan kulit. Berwarna keputihan, keras dan tiada bulu dibahagian tersebut. Acapkali arnab akan menggaru dibahagian tersebut sehingga kupingan tersebut semakin menebal jika tidak diberikan rawatan segera. Hakikatnya, darah yang terhasil kesan cakaran/garuan arnab tersebutlah yang menjadi makanan kepada hama tersebut. Kerak yang semakin menebal tersebut merupakan  sel kulit mati dan koloni ribuan dan mungkin juga jutaan hama yang menjangkiti arnab anda.

kurap dibahagian kaki Tyra dahulu yang berkuping-kuping...

kurap dibahagian telinga digaru sehingga terjadinya luka kecil dan akhirnya nanti akan membentuk kerak yang berkuping...


Jika arnab anda menunjukkan salah satu atau kedua-dua daripada ciri-ciri diatas, maka YA arnab anda telah dijangkiti kurap. Sila lakukan rawatan dengan segera sebelum terlambat kerana kurap bukan sahaja boleh menjangkiti arnab lain, membawa maut kepada arnab tersebut malah turut menjangkiti manusia.

No comments:

Post a Comment

mudah